Rusland (deel 2)

"cross-country"

Bekijk de reiskaart op sanleo's reiskaart.

Na bijna vier weken Rusland vertrekken we morgen richting Ulaanbaatar, de hoofdstad van Mongolie. Na eerst vooral Russische steden te hebben gezien, hebben we de afgelopen twee weken van de Russische natuur genoten.

Vanuit Irkutsk hebben we het eiland Olkhon in het Baikalmeer en het dorpje Arshan aan de voet van de Sayan bergen bezocht.

De 8 uur durende busrit naar Olkhon voerde ons over zandpaden de bergen in waar de chauffeur meerdere stoicijnse koeien moest ontwijken of verjagen. Toeteren maakte weinig indruk. Op het eiland verbleven we in een houten kampement. Omdat het kamp in een klein dorpje op het eiland lag, was het eten inclusief en kregen we drie warme maaltijden per dag; waarvan elke dag twee keer vis. Er is geen openbaar vervoer op het eiland, maar we wilden natuurlijk wel graag iets meer zien. Daarom hebben we vanuit onze homestead met een busje over het eiland gecrossed. Het spannendste van deze tocht was de door modder weggespoelde zandpaden waarin we vast kwamen te zitten en bijna omkieperden. Uiteindelijk bracht het oude Russische busje ons wel op de mooiste plekken van het eiland.

Olkhon en het Baikalmeer zijn prachtig. De eco vriendelijke beschrijving van het eiland klopte echter niet helemaal. Op onze wandeltochten zagen we niet alleen mooie dalen, bergen, bloemen, vlinders, roofvogels en het meer; maar ook honderden meters vuilnis in het bos.

Na vijf dagen Olkhon zijn we via Irkutsk naar Arshan gegaan. Dit is een heel klein dorpje van 900 inwoners aan de voet van de bergen, vlakbij de Mongoolse grens. De vallei is onderdeel van de Buryat deelrepubliek. Hier hadden we voor het eerst echt het gevoel in Azie te zijn: de meeste mensen zijn boedhistisch en zien er Mongools uit. Daarnaast leven op zowel Okhon als in Arshan ook oeroude, shamanistische gebruiken. Je ziet bijvoorbeeld veel bomen op speciale, heilige plaatsen, versierd met kleurige linten.

In Arshan konden we heerlijk relaxen in een homestay. Aan de hand van bordjes in de tuin boden veel mensen een slaapplek bij hen thuis aan. Tegen een kleine betaling hadden we een kamer in de tuin van een familie. Helaas was er geen douche, geen wasbak, geen warm water en een gat in de grond als "buitentoilet". Met de waterkoker, een buitenkraantje en een teiltje kwamen we echter een heel eind. Gelukkig waren we er niet in februari, toen het nog 35 graden vroor. Bovendien hadden we een tv die twee kanalen kon ontvangen in zwart-wit met storing. Net genoeg om Nederland-Slowakije live te kunnen zien!

Het was lastig om een route te vinden om in de bergen te lopen. Op de laatste dag hadden we echter veel geluk toen we de enige engelssprekende persoon van het dorp tegen kwam. Hij was een tourguide die een groep Esten de bergen door leidde. Hij wees ons op een mooi pad en vond het prima dat wij ons mengden in de groep. Op deze manier hadden we een gratis gids die ons naar een heel mooi uitzichtpunt bracht en ons door een spectaculaire kloof leidde. Het was een spannende tocht van onzichtbare paden, steile beklimmingen en wankele bruggetjes over een kolkende rivier.

We hebben het superleuk samen, Rusland was fantastisch, morgen richting Mongolie, maar nu eerst: Bier en Voetbal!

Geplaatst door sanleo 5:37 Gearchiveerd in Rusland Reacties (5)

Rusland

St. Petersburg - Irkutsk

Bekijk de reiskaart op sanleo's reiskaart.

Twee weken Rusland zitten erop. In die tijd hebben we al ongeveer 5500 km afgelegd om van St. Petersburg naar Irkutsk te komen met tussenstops in Moskou, Nizhny Novgorod en Krasnoyarsk.

Rusland is ... apart. Enerzijds erg Europees, maar toch ook wel heel erg anders. Veel Russen lijken op het eerste gezicht nors, maar zijn meestal heel vriendelijk. We verstaan alleen geen woord van wat ze zeggen en vrijwel niemand spreekt Engels of Duits. Daar komt dan nog het Cyrillisch schrift bij en de verwarring is compleet. Desalniettemin hebben we al veel vrienden gemaakt en tickets geregeld met behulp van schriftjes, tekeningen, drie woorden Duits en vier Engels.

Het eten, natuurlijk erg belangrijk, is ook opmerkelijk. Creme fraiche en mayonaise zijn de belangrijkste componenten. Het liefst in een gefrituurd omhulsel. Gelukkig bestaat er ook nog Borsj (bietensoep met creme fraiche en dille), aardappelpuree (met dille), beef stroganoff (met dille), koolsalade (met dille), koolhapjes (met dille), dumplings en pannenkoeken! Een favoriete eetgelegenheid heeft een groot buffet waarbij wij dingen aan kunnen wijzen waar we trek in hebben.

Het Russische straatbeeld is mooi om te zien. Aan je rechterhand een gouden koepelkerk, voor je heel veel auto's, busjes, trams en trolleys, links een trots overblijfsel uit de communistische tijd. Vooral in Moskou zie je op elke hoek een kerk, de een nog kleurrijker dan de ander. De metrostations zijn de mooiste die we ooit gezien hebben, je zou er bijna rond willen blijven hangen. Geen station zonder marmer, gouden versieringen, mozaiek en overal glorieuze communistische propaganda.

In St. Petersburg zijn we naar de Hermitage geweest, in Moskou hebben we van het stadsleven, van parken en van goede (!!) straatmuzikanten genoten. Nizhny Novgorod is een relaxte studentenstad aan de Volga en Krasnoyarsk is een drukke (olie) stad in opkomst. Daar hebben we een wandeltocht naar natuurpark Stolby gemaakt, waar maar liefst 30 beren leven. De afgelopen twee dagen zaten we in Irkutsk in hartje Siberie, waarvandaan we morgen vertrekken naar de echte wilde natuur bij het Baikal meer.

Tussen al deze steden zaten we vooral in de trein, waar we vrienden maakten. Het traject Nizhny naar Krasnoyarsk was wel wat aan de lange kant (56 uur), maar gelukkig in een Kupe doorgebracht. Dat is een vierpersoons slaapcoupe, in tegenstelling tot de "Platszkart" waarbij je met veertig a vijftig man in een treinwagon "slaapt". Op de kortere trajecten hebben we voor deze goedkopere optie gekozen. In totaal hebben we nu 6 van de 14 nachten in de trein geslapen! En nog geen druppel vodka op...

Geplaatst door sanleo 4:25 Gearchiveerd in Rusland Reacties (5)

Afscheid

Het is bijna zo ver!
Morgenvroeg vertrekken we, alles is gepakt; we zijn klaar voor het grote avontuur!
Eerste stop: St. Petersburg!

Ter illustratie: wat foto's van ons afscheidsfeestje!
Het was heel gezellig, we vonden het heel leuk dat er zo veel mensen waren! Bedankt allemaal!
Wordt vervolgd....

Geplaatst door sanleo 11:22 Gearchiveerd in Nederland Reacties (1)