Vietnam

overcast 22 °C
Bekijk de reiskaart op sanleo's reiskaart.

Sinds ons laatste weblog hebben we de echte jungle helaas nog niet gevonden. Wel hebben we weer een hoop andere mooie dingen beleefd en wederom bezoek ontvangen...

Inmiddels zijn we alweer in Laos, maar de drie weken daarvoor hebben we door Vietnam gereisd. Vanuit Cambodia kwamen we mooi in het midden van het land aan, vanwaar we in ongeveer tien dagen tijd naar het noorden zijn getrokken. Onze ervaringen met Vietnam waren nogal wisselend. Hoewel het regenseizoen in Zuid-Oost Azie eindelijk ten einde is, was het noch volop regenseizoen in centraal Vietnam. Daardoor vielen onze strandplannen in het water. De hotels waren luxe en heel schoon, maar we misten de charme van een guesthouse en het was soms erg vervelend hoe het personeel probeerde je een tour aan te smeren. Daardoor was het bijna onmogelijk om aan informatie te komen om zelf op stap te gaan en de tours zijn eigenlijk altijd verschrikkelijk. Sowieso kwamen we in Vietnam veel mensen tegen die wel heel graag geld aan je wilden verdienen en voelden we ons soms een wandelende geldzak. Helaas was het daarom lastig om te herkennen wanneer mensen oprecht vriendelijk tegen ons waren. Gelukkig hebben we toch van heel veel mooie dingen kunnen genieten en is Vietnam een prachtig land.

Zo hadden we in Hoi An een fantastische dag met zeldzaam mooi weer. Hoi An is een oude handelsstad waar in de zeventiende eeuw Japanners en Chinezen hun handel dreven. Je kunt er oude tempels en handelshuizen bekijken en krijgt in een aantal oude huizen een intieme rondleiding. Het stadje ligt aan een rivier vol met cafe's en eettentjes en veel kleine kunstwinkeltjes. Daar hebben we heerlijk op terrasjes gezeten en van de zon genoten. Iets ten noorden van Hoi An kwamen we daarna in het grotere Hue. Op zich een mooie, oude keizerlijke stad, maar erg beschadigd door bombardementen. Bovendien was het weer zo grauw dat we na een dag verder zijn gereisd naar het noorden.

Het noorden van Vietnam heeft andere seizoenen en daar was het weer gelukkig beter. Met een nachtbus kwamen we om vijf uur 's nachts aan in Ninh Binh, op ongeveer 100 kilometer van Hanoi. In de buurt van Ninh Binh zijn mooie karstgebergtes en een nationaal park met een opvangcentrum voor apen en schildpadden. Omdat er geen openbaar vervoer was vanuit Ninh Binh naar het nationaal park hebben we heel elitair een auto met chaffeur gehuurd die ons een dagje lang heeft rondgereden. Niet iets wat we ons elke dag kunnen permiteren, maar we waren er op dat moment echt aan toe om de tour-ellende te ontsnappen. Het was het geld zeker waard! Aangezien we vroeg vertrokken, hadden we het Nationaal Park voor ons zelf en kregen we een prive rondleiding langs de aapjes en de schildpadden. De wandeling door het regenwoud in het Nationaal Park was erg indrukwekkend en we zagen zelfs een vreemd soort zoogdier (leek op een neusbeer...) Ook bracht de chaffeur ons naar een riviertje waar we een boottochtje langs het karstgebergte konden maken. Vaak een gekkenhuis met honderden bootjes, maar toen wij er laat in de middag kwamen was het heerlijk rustig.

Vanuit Ninh Binh was het nog een kort ritje naar Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Daar kregen we bezoek van Sander's ouders. Leuk om elkaar tegen te komen in de gekte van een Aziatische stad. Samen hebben we de chaos verkend en ons tussen de miljoenen brommertjes gemanouvreerd. De oude stad was erg leuk, vooral de bedrijvigheid en het leven dat zich geheel op straat afspeelt.

Hanoi ligt vlakbij de beroemde Halong Bay, een baai met duizenden rotseilanden die recht uit de zee rijzen. Echt een natuurwonder, maar helaas alleen te bezichtigen met een georganiseerde tour. Als gevolg deel je de ervaring met duizend andere bootjes en moet je schrokken om je maaltijd op tijd op te hebben voor je met z'n allen een grot door wordt geleid. Daar kwam nog eens verplicht karaoke luisteren (en zingen!) bij... Wel even wennen, maar gelukkig vaart de boot ook door hele mooie en rustige baaitjes. Het uitzicht op de vele steile karstrotsen, grotten en zee was prachtig.

De boot zette ons na een nacht op zee tussen alle andere tourbootjes af op Cat Ba eiland. Daar konden we ons losmaken van de tourgroepen en ons eigen plan trekken. Op Cat Ba hebben we een aantal dagen gerelaxed en een mooi nationaal park bezocht. Het is een prachtig eiland met echte jungle, een grappig dorpje met veel terassen en een aantal strandjes omgeven door kleine rotseilandjes. Op het eiland konden we Karla en Henk echt een beetje laten meegenieten van het leven dat wij nu al bijna zes maanden leiden. Ook was het fijn om ons te laten trakteren op een luxe maaltijd en echt uit eten te kunnen gaan. Zo hebben we heerlijke vis hotpot gegeten, rode Vietnamese wijn gedronken en zelfs eendeborstfilet verorberd!

Sowieso was het eten in Vietnam een ervaring op zich. Het is super veelzijdig: elke streek heeft weer zijn eigen specialiteit. Al reizend door het land hebben we heel wat lekkers gegeten, zoals "white rose" dumplings met garnalen, noodles met eend, allerlei soorten verse en gefrituurde loempia's, geroosterd geitenvlees en gefrituurde babymais. 's Ochtends is er ook nog eens stokbrood met heerlijke, zoetige Vietnamese koffie. En als klap op de vuurpijl: Bia Hoi! Vers bier zonder conserveringsmiddelen dat op straat wordt geschonken en gedronken op kleine krukjes op de hoek. Prijs: slechts 15 eurocent per vaasje en het is nog lekker ook!

Na nog een laatste dagje Hanoi samen hebben wij tweeen de nachttrein naar Sapa in de bergen genomen en zijn Karla en Henk naar Hoi An vertrokken voor nog een paar dagen vakantie voordat ze weer naar huis vlogen. Het was gezellig en leuk om elkaar te ontmoeten na al die tijd, aan de andere kant van de aardbol.

Over Sapa kunnen we verder niet zo veel vertellen... Het was er heel erg mistig en heel erg toeristisch en voor Azie erg koud. Verwende soppertjes als we zijn, vonden we twee dagen winter wel genoeg en zijn we door getrokken. Dwars door een prachtig berglandschap zijn we middels meerdere gammele busjes in Laos terechtgekomen.