China

Yunnan

rain 22 °C
Bekijk de reiskaart op sanleo's reiskaart.

Met de trein verlieten we met z'n drieen de subtropen van Sichuan en trokken we het hoogland van Yunnan in. Vanuit Kunming, de hoofdstad van Yunnan, vertrokken we met een nachtbus naar het oude stadje Lijiang. We hebben geen oog dicht gedaan (behalve Barbara) door het geschommel, getoeter en de wilde bochten, maar waren blij om in Lijiang te zijn.

Lijiang is de oude hoofdstad van de Naxi, een bevolkingsgroep die je nog veel ziet in de regio. Het ligt op 2500 meter hoogte en is omgeven door bergen. De oude dorpskern is nog intact, wat heel bijzonder is in het snel veranderende en moderniserende China. Helaas vonden de duizenden Chinese toeristen dit ook. Door de dorpskern zoveel mogelijk te vermijden, waanden we ons nog in een middeleeuws stadje, waarin we lekker konden rondlopen, eten en winkeltjes afstruinen. Dichter bij de kern kwam je in een Chinees toeristisch circus terecht.

Vanuit Lijiang zijn we verder de bergen ingetrokken naar het plaatsje Zhongdian. Een aantal jaren geleden hebben slimme Chinezen in de toeristenbranch het omgedoopt tot "Shangri-La", naar een fictieve vallei uit een beroemd boek van een Engelse schrijver. Het dorp lag zeker in een mooie vallei op de grens van de Tibetaanse hoogvlakte. Het had prachtige, oude Tibetaanse huisjes en kleurrijke gebedsvlaggetjes, maar was flink aangetast door het toeristische label "Shangri-La".

Shangri-la ligt op meer dan 3000 meter hoogte en in de bergen weet je het nooit met het weer. Helaas hadden we pech en heeft het vooral geregend. Na een dag kenden we het dorpje zelf al als onze broekzak en moesten we toch maar de regen trotseren. Dus zijn we naar Ganden Sumtseling gegaan, het grootste Tibetaanse tempelcomplex buiten Tibet. Het complex bestaat uit vele Boedhistische tempels, die samen een indrukwekkend geheel vormen. Op onze laatste dag in Shangri-la hebben we mountainbikes gehuurd en zijn we door de regen en modder naar een meer in de buurt gecrossed, omgeven door grazende yaks en korenvelden. Gelukkig mochten we schuilen bij een Tibetaanse familie toen de regen op z'n hevigst was. Op 10 centimeter afstand van het haardvuur konden we even snel opdrogen en verder gaan.

Door de aanhoudende regen kwam ons plan om op de terugweg naar Kunming de beroemde "Tiger Leaping Gorge" te lopen in gevaar. De regen zorgde in de nauwe kloof voor modderstromen en lawines. We besloten om toch te gaan kijken bij de ingang van de kloof en daar werd ons verteld dat het hoge wandelpad in ieder geval veilig was. Het was zwaar, modderig, maar adembenemend. De kloof is gevormd door de Yangtze rivier, die we 800 meter lager wild zagen kolken. Aan beide zijden reizen hoge bergen op. Langs het pad lagen een aantal guesthouses met adembenemend uitzicht op de kloof. We hadden het geluk dat het overdag niet regende en we dus veel konden zien, hoewel de besneeuwde toppen door de wolken verborgen bleven.

Na anderhalve dag wandelen kwamen vlak bij het einde van het pad twee watervallen tegen. Deze waren door de regen flink aangezwollen, waardoor ze het pad overstroomden. De eerste konden we oversteken, maar de tweede was zo wild dat het ons te gevaarlijk leek. De waterval viel vanaf het pad diep het ravijn in. Daarom besloten we naar de lagere autoweg af te dalen en zo verder naar het einde van de gorge te lopen. Daar zagen we de ravage van de modderstromen van de afgelopen dagen. Om de zoveel meter zagen we rotsblokken die de weg blokkeerden en stukken weg die in de rivier waren gestord. Uiteindelijk konden we vanaf de weg afdalen naar de rivier zelf in een heel nauw stukje van de kloof bij de "tiger leaping stone". Vanaf die steen zou een tijger ooit over de rivier zijn gesprongen. Iets verderop konden we een busje pakken, terug naar de veilige, bewoonde wereld.

Via Lijiang zijn we terug naar Kunming gereisd, vanwaar Barbara het vliegtuig zou nemen richting Beijing. In Kunming zijn we nog eenmaal naar ons favouriete eettentje gegaan en hebben we een afscheidsfeestje gehouden. We hebben alle hippe uitgaansplekken van Kunming bewonderd (de een wat hipper dan de ander) en lekker biertjes gedronken. 's Ochtends vroeg moesten we afscheid nemen; Barbara ging via Beijing naar huis en wij gingen richting Guangxi om eindelijk wat te relaxen. Het was super gezellig de afgelopen drie weken met z'n drieeen!